Komunikaty
Raport z postępu rzeczowo-finansowego projektu informatycznego NSA
W związku z zainteresowaniem opinii publicznej przebiegiem prac nad elektronicznym systemem do obsługi postępowania sądowoadministracyjnego poniżej przedstawiamy tekst przekazanego Ministerstwu Cyfryzacji Raportu z dnia 9 stycznia 2017 r.
Warszawa, dnia 9 stycznia 2017 r.
Raport z postępu rzeczowo-finansowego projektu informatycznego
Lp. |
Wyszczególnienie |
Opis |
|
Tytuł projektu |
OPSAD – system do obsługi postepowania sądowoadministracyjnego |
|
Beneficjent projektu |
Projekt OPSAD nie korzysta z dofinansowania wobec czego pojęcia używane we wzorze raportu nie przystają do reżimu jego realizacji. |
|
Partnerzy |
Projekt OPSAD nie korzysta z dofinansowania wobec czego pojęcia używane we wzorze raportu nie przystają do reżimu jego realizacji. |
|
Współpraca z interesariuszami |
Nie występują podmioty o takim charakterze w ujęciu powszechnie używanego znaczenia tego pojęcia. Niezależnie od powyższego w ramach projektu OPSAD podjęta została współpraca z Ministerstwem Cyfryzacji, Podlaskim Urzędem Wojewódzkim w Białymstoku i Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Białymstoku w celu wypracowania jednolitego standardu akt administracyjnych przekazywanych przez organy administracji publicznej do sądów administracyjnych i przeprowadzenia pilotażu uzgodnionych rozwiązań. W dniu 15 XII 2016 r. odbyło się spotkanie m.in. z przedstawicielami Ministerstwa Cyfryzacji, Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego i Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych, w trakcie którego omówiono teoretyczne założenia komunikacji sądów administracyjnych z organami administracji publicznej, w tym formatu przekazywanych akt administracyjnych w postaci elektronicznej. 16 stycznia 2017 r. w Białymstoku odbędzie się spotkanie analityczne mające na celu wypracowanie zasad integracji systemów klasy EZD z systemem OPSAD. |
|
Termin realizacji projektu |
II 2015 r. – V 2018 r. |
|
Akty prawne |
Akty prawne wymagające nowelizacji:
rozważyć również należy zmianę:
Wobec braku kompetencji w zakresie inicjatywy ustawodawczej po stronie NSA problematyka podniesiona w pismach do Ministerstwa Cyfryzacji z dnia 26 X 2015 r., z dnia 7 XII 2015 r., założenia przekazane Ministerstwu Cyfryzacji w trakcie spotkania w dniu 23 III 2016 r., projekt przekazany również do Ministerstwa Rozwoju w dniu 21 IV 2016 r. 7 XII 2016 r. odbyło się spotkanie z przedstawicielami Ministerstwa Cyfryzacji w trakcie którego w trybie roboczym uzgodniono niezbędne zmiany w ustawie – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. |
|
Postęp finansowy |
- zaprojektowanie i wykonanie systemu: 12.151.662 zł - usługi sieci rozległej: 3.062.072,70 zł
- dostawa serwerów lokalnych: ok. 360.000 zł - certyfikaty podpisów elektronicznych: ok. 400.000 zł
- zaprojektowanie i wykonanie systemu: 0 zł - budowa sieci rozległej: 0 zł |
|
Postęp rzeczowy |
ETAP I – wykonany
ETAP II – w trakcie prac programistycznych,
ETAP III – w trakcie prac programistycznych
ETAP IV – w przygotowaniu
ETAP V –odbiór końcowy |
|
E-usługi dla obywateli i przedsiębiorców |
Zakres dostępnych dla obywateli usług po wdrożeniu systemu OPSAD jest pochodną znowelizowanego brzmienia ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, w tym art. 12a § 5 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi po nowelizacji, zgodnie z którym w systemie możliwe będzie: - udostępnianie akt sprawy; - pobieranie z nich kopii, odpisów i wyciągów (przy czym – jak się wydaje – z uwagi na elektroniczną postać akt sprawy przepis ten wymagał będzie dalszej zmiany). Ponadto, zgodnie z art. 12 b § 2 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi po nowelizacji, obywatele będą mieli możliwość wnoszenia do sądów administracyjnych dokumentów w postaci elektronicznej.
|
|
Postęp w realizacji strategicznych celów Państwa |
- |
|
Ryzyka i problemy |
Pomimo, iż Naczelny Sąd Administracyjny niezwłocznie przystąpił do opracowania bardzo szczegółowych założeń przyszłego oprogramowania, praktyka wykazała, iż niemożliwym jest realizacja tak złożonego systemu w tak krótkim czasie (ok. jeden rok niezbędny na przygotowanie szczegółowych założeń projektowych oraz przeprowadzenie całego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego). Przyjmując, że w tego typu przedsięwzięciach standardem jest przeprowadzenie pilotażu, testów oprogramowania, przeszkolenia kadry orzeczniczej i administracyjnej w NSA oraz w 16 –tu wojewódzkich sądach administracyjnych w terminie co najmniej 9 miesięcy, to w sposób oczywisty z tego wynika, iż pozostały czas na wykonanie oprogramowania sprowadzał się do okresu niewiele przekraczającego rok. Z tych względów już pod koniec 2015 r. NSA podjął działania zmierzające do konwalidacji określonego w ustawie z dnia 10 stycznia 2014 r. terminu wdrożenia informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego. Powyższe działania zyskały poparcie Rady Ministrów i Parlamentarzystów, w efekcie czego ustawą z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej określony został nowy termin wejścia w życie przepisów informatyzujących procedurę sądowoadministracyjną, tj. 15 maja 2018 r., co pociągnęło za sobą zmianę umownych terminów w trybie aneksu z czterema konsorcjantami.
Podjęte działania: pismo do Ministerstwa Cyfryzacji z dnia 12 X 2016 r. w sprawie przywrócenia dostępu do platformy testowej; zgłoszenia Wykonawcy systemu w Centralnym Ośrodku Informatyki (nr zgłoszeń: w systemie Atmosfera ID222774, ID231481, mailowe: 219728, 213938), pisma NSA do Ministerstwa Cyfryzacji z dnia 26 X 2015 r. (L.Prez.I/Og-013-33/15), z dnia 7 grudnia 2015 r. (L.Prez.I/Og-013-37/15); spotkanie z przedstawicielami MC i COI w dniu 25 XI 2016 r.
Podjęte działania: spotkanie z przedstawicielami MC i NDAP w dniu 15 XII 2016 r. |